RÄÄTÄLÖITYJÄ TOIMENPITEITÄ

Kerro toiveesi ja tarpeesi digiosaamisen parantamiseksi. Räätälöimme toimenpiteet yritysten tarpeiden mukaan!

BIODIGIN ESITE

Esitteestä löytyy ajankohtaisin tieto BioDigin tarjonnasta ja toimenpiteistä.

 

BioDigi – menetelmät, tuotteet ja palvelut

Digitalisaatio muuttaa asiakaskäyttäytymistä ja markkinoita ja vaikuttaa liiketoiminnan eri osa-alueisiin johtamisesta tuotekehityksen kautta myyntiin ja markkinointiin. Se vaikuttaa yritysten toimintamahdollisuuksiin, kannattavuuteen, kilpailukykyyn sekä kasvuun kaikilla toimialoilla

Keskeisempiä käsitteitä ovat teollinen internet, esineiden internet (Internet of thing, IoT), kaiken internet, kone-kone –rajapinta (machine-machine - interface), data-analyysi, palveluistaminen, jne. Liiketoiminnan kannalta päämäärä on parantaa kilpailukykyä ja kannattavuutta sekä hakea uutta kasvua.

Mitä digitalisaatio tarkoittaa Keski-Karjalassa – mahdollisuuksia vai uhkia? Mitkä ovat sen edellytykset maaseutualueilla? Näistä löytyy lisätietoa ainakin seuraavasta digidokumentista: Digitalisaation edellytyksiä vahvistettava maaseudulla sekä smart countryside –sivustolta.

BIODIGI-HANKE

BioDigi-hanke perustuu Keski-Karjalan elinkeinostrategiaan 2020, jossaa yhdeksi kehittämisen kärjeksi on valittu biotalous. Strategiassa keskeisenä läpileikkaavana teemana on digitaalisuuden hyödyntäminen.

Alueella on kymmeniä biotalousalan yrityksiä sekä hyvät toimintaedellytykset biotalousalan kasvulle. Digitaalisuuden hyödyntäminen sekä tuote-, palvelu- ja konseptikehitys luovat tälle hyvät edellytykset. Tavoitteena on kehittää yritysten toimintaedellytyksiä digitalisoituvassa maailmassa, lisätä yritysten verkostoitumista, lisätä alueen tuotteiden ja palveluiden tunnettuutta sekä luoda pohjaa uudelle kansainväliselle biotalouteen pohjautuvalle liiketoiminnalle.

Hanke muodostuu seuraavista toisiaan tukevista osiosta:
1. Digikoutsi – Digitaalisuuden mahdollisuudet tutuiksi ja käytäntöön
2. Tuote-, palvelu- ja konseptikehitys yritysverkostoissa
3. Benchmarking-matkat

Hankkeessa järjestetään infotilaisuus kustakin aiheesta (alustavat aiheet alla). Niissä
käydään läpi, mitä maailmalla on, miten niitä voidaan hyödyntää liiketoiminnassa, mistä saa ja millä hintaa, jne.

Tilaisuudet pyritään räätälöimään mahdollisimman hyvin osallistujayritysten toiveiden mukaan raha- ja aikaresurssit huomioiden. Yritysryhmätyöpajat suunnitellaan osallistujayritysten kanssa, kuten myös benchmark-matkat.

ALUSTAVA OHJELMA JA AIKATAULU

Asiantuntijatilaisuudet ja työpajaosiot:

1. Yrityksen internetsivut kuntoon - markkinoinnin ja myynnin tueksi (syksy/2017)
2. Verkkokaupalla – lisää myyntiä (syksy/2017)
3. Sosiaalinen media - markkinoinnin ja myynnin tukena
4. Toiminnanohjausjärjestelmä – ERP – tehoa liiketoimintaan
5. Teollinen Internet – tehoa liiketoimintaan ja uutta palveluliiketoimintaa
6. Uusien tuotteiden ja palvelujen kehittäminen asiakaslähtöisesti – lisää liiketoimintaa
7. Verkostoyrittäjyys – yhteistyön voimaa uusien tuotteiden ja palvelujen tekoon
8. Tuotteistaminen – helppoa ostamista asiakkaalle
9. Muut

OTA YHTEYTTÄ:

Projektipäällikkö
Jari LUOSTARINEN
040 671 7445
jari.luostarinen(a)keti.fi

 

HANKETTA RAHOITTAVAT:

 

Keski-Karjalan kunnat

Yritykset