TARINOITA KESKI-KARJALASTA

Hannu Putkuri: Sähköinen sisältö lisääntyy markkinoinnissa

Hannu Putkuri: Sähköinen sisältö lisääntyy markkinoinnissa

Kiteeläinen Hannu Putkuri alkaa olla tuttu näky kameroineen ja koptereineen Keski-Karjalan tapahtumissa. Hannu on muutaman vuoden kehittänyt omaa osaamistaan sähköisen sisällöntuotannon parissa ja haaveissa on, että sillä pystyisi lähivuosina elättämään itsensä kokonaan.

- Teen kuvaushommia toiminimellä RS-Ilmakuvaus, mutta päivätöissä olen asentajana Enerkellä. Minulla on ylempi sähkövoimatekniikan ammattitutkinto, kertoo Hannu. - Aloitin kolmisen vuotta sitten mittauskuvauksilla ja nyt homma on laajentunut monipuoliseen sisällöntuotantoon elävän kuvan kautta. Kun aloitin, olin ensimmäisiä mittauskuvaajia, ja kuvasin mm. Talvivaaran kaivokselle. Tällä hetkellä tekniikka kehittyy ja osaajia on enemmän, joten mittauskuvaukset ovat hyvin kilpailtu ala.

- Kasvaa olisi hinku, mutta tilausten mukaan mennään. Toiminta-alueena on tällä hetkellä pääasiassa Keski-Karjala. Markkinoin suoraan yrityksille, mm. sähköpostilla. Referensseillä on iso merkitys uskottavuuden rakentamisessa, joten koko ajan osaamista ja asiakkaita tulee lisää.

- Yritysten ymmärrys videoiden hyödyntämiseen on vielä aika lapsenkengissä, vaikka videot alkavat olla hinnaltaan kilpailukykyisiä vaikkapa lehti-ilmoitteluun nähden. Sosiaalinen media on lisännyt selvästi sähköistä markkinointia ja elävä kuva toimii loistavasti eri some-kanavissa. Tutkimusten mukaan video myös sitouttaa parhaiten some-käyttäjiä. Ihmisten käyttötottumukset muuttuvat jatkuvasti ja esimerkiksi videoiden pituudet ovat lyhentyneet entisestä. 

- Toisaalta pitäisi muistaa, että eri kohderyhmille on hyvä olla eri kanavia tuotteen ja tarpeen mukaan: sellaiset kanavat, joissa halutut asiakkaatkin ovat.

- Olen saanut olla tekemässä kampanjoita, jotka ovat saaneet hyvin tuulta alleen. Mutta kokonaisuuden pitää toimia eli tuotteen ja hinnan pitää olla kunnossa, myynnin toimia ja markkinoinnin tavoittaa asiakkaat. Yksi videoita markkinoinnissaan käyttänyt yritys teki viime vuonna ennätysmyynnin, kun kaikki edellä mainitut palaset olivat kohdallaan. Kalliskaan markkinointi ei toimi, jos markkinoitava tuote tai palvelu ei ole kunnossa.

- Olen kuvannut paljon myös seudun eri tapahtumissa ja näitä videoita on julkaistu mm. paikallislehden digilehdessä. Mainoskuvauksiakin on yhä enemmän ja toivottavasti näitä tulee koko ajan lisää. Kalustoa olen vuosien mittaan hankkinut parillakymmenellä tuhannella eurolla ja lisää hankintaa tarpeen ja tulorahoituksen mukaan. Koska en ole päätoiminen yrittäjä, en saa mitään tukia investointeihin.

- Haaveena on, että voisin muutaman vuoden kuluttua toimia yrittäjänä useamman hengen tuotantotiimissä, joka tekee erilaisia sähköisiä sisältöjä. Toisaalta maailma muuttuu sellaisella vauhdilla, että pitää olla myös notkeutta muuttaa suunnitelmia, elää ajassa ja tehdä sitä, mitä kulloinkin tarvitaan.