Aurora Rail

Aurora Rail on uusi toimija Niiralassa

Aurora Rail Oy on toiminut Niiralassa tämän vuoden alusta. Vuoden 2016 lopussa perustettu yritys on rautateiden ammattilainen, joka toimii suomalaisessa raideverkossa. Yritys perustettiin heti, kun Suomen ja Venäjän välinen yhdysliikenne vapautui kilpailulle.
 
Aurora Railin työtä ovat raiteisiin liittyvä huolinta ja varasto-operointi. Aurora Railin rinnalla toimii Easmar Logistics Oy, jonka päätoimialoina ovat huolinta ja ulkomaankuljetukset.
- Niiralaan tulimme lannoiteyritys Cemagron perässä, kertovat yrityksen toimitusjohtaja Saku Sopanen ja operatiivinen johtaja Jukka Komulainen.
 
– Vinkkasimme Cemagron yrittäjille Niiralan tyhjistä tiloista, jotka Cemagro sitten hankkikin omistukseensa. Vastaamme lannoiteraaka-aineen siirrosta rajalta halleille omalla veturilla, lannoitteiden pakkaamisesta ja varastoinnista sekä rekkojen lastaamisesta. Niiralasta lähtee jopa 40 rekkaa päivässä.
 
Omalla veturilla
 
- Niiralassa meidän ei tarvitse käyttää valtiollisen monopolin VR:n palveluita, sillä oma veturimme ottaa Venäjältä tulevat vaunut suoraan rajajunasta. Tämä on iso kilpailuetu. Teollisuusraiteilla Venäjältä tuotu tavara siirtyy suoraan halleille.
- Toistaiseksi Niiralasta asiakkaille kuljetukset jatkuvat kumipyörillä, koska VR on hinnoitellut itsensä ulos kannattavista kuljetuksista. Raiteita pitkinhän rajalta pääsisi länteen ja etelään.
- Oman veturin ansiosta pystymme toimimaan joustavasti ja nopeasti. Parhaillaan Niiralassa työskentelee kolme työntekijää ja olemme palkkaamassa porukkaa lisää jo tämän vuoden aikana. Kaikkiaan tarve on vajaalle kymmenelle uudelle työntekijälle, kertovat Sopanen ja Komulainen. – Cemagron puolella on käytännössä yksi työntekijä.
 
- Tarkoitus on kehittää toimintaamme Niiralassa. Alueen hallit ovat täynnä lannoitetehtaan toimintoja, mutta tavoitteena on ottaa isot ulkoalueet tehokkaaseen käyttöön. Niirala sopii hyvin Venäjän ja Suomen maiden rajan ylittävien tuotteiden kuljetukseen.
 
Korona ei juurikaan ole vaikuttanut kuljetusalan yrityksiin. – Venäjän koronatilanne luonnollisesti huolettaa, kun tilanteesta ei ole todellista tietoa. Ongelmia voi tulla, jos Venäjän puolella logistiikassa toimivat työntekijät jäävät kotiin sairastamaan.
 
Teksti ja kuva Suvi Spoof, juttu julkaistu KETI-uutisissa 2/2020