Koti-Karjala

Koti-Karjalan työntekijät istuvat työkoneen äärellä

Koti-Karjala: Korona muuttaa toimintatapoja

Koronaepidemia on haitannut selvästi paikallislehti Koti-Karjalan toimintaa. Esimerkiksi huhtikuussa lehden ilmoitustulot vähenivät 40 %. Vakituisia työntekijöitä lehdessä on yhdeksän ja freelancereita neljä. Koti-Karjala on Suomen suurimpia paikallislehtiä, jossa lähes kaikki toiminnot kirjanpidosta taittoon ovat omissa käsissä.

- Kyllähän tässä on ollut pakko miettiä, miten lehden toimintatapoja muutetaan, jotta korona-ajasta kunnialla selvitään, kertoo Marko Torni, lehden päätoimittaja ja lehteä julkaisevan Keski-Karjalan Paikallislehti Oy:n toimitusjohtaja. – Nyt tehdyt ja tulossa olevat muutokset jäävät monelta osin pysyviksi.

- Lehti muutettiin väliaikaisesti yksipäiväiseksi, mutta lehden viikoittainen sivumäärä on pysynyt melkeinpä samana kuin sen ilmestyessä kaksipäiväisenä. Tilaajat ovat saaneet lähes tulkoon saman verran lehteä kuin ennenkin. Iso muutos meille on ollut myös se, että toimittajien kalenterit tyhjenivät, kun kaikki tapahtumat ja tilaisuudet peruttiin kevään aikana. Meillä tämä on lisännyt toimituskunnan omaa juttuideointia, mikä on ollut hyvä juttu. Toimituksellisen aineiston linjausmuutos on saanut kiitosta myös lukijoilta.

- Talon prosesseja laitetaan kuntoon yhdessä henkilöstön kanssa. Työntekijöiden pitää osata monenlaista ja toimenkuvat ovat laajoja. Digiloikkaa on nyt tehtävä tosissaan ja uudistettava järjestelmiä ja henkilöstön tekemistä.

Business Finlandin tuki kehittämiseen

- Koronatilanteen vuoksi saimme Business Finlandilta rahoitusta 96 000 euron kehittämishankkeeseen, johon tukea tulee 80 %. Hankkeen avulla pystymme uudistamaan julkaisualustamme ja toimitusjärjestelmämme. Uuden järjestelmän myötä voimme tehdä lehden jatkossa vaikka kokonaan etänä, mikä tähän asti ei ole ollut mahdollista.

- Uudistusten myötä lehteä on helpompi lukea nettiversiona, kun se skaalautuu paremmin eri päätelaitteille, iloitsee Torni. – Tukea ei saa käyttää investointeihin, mutta uusien järjestelmien suunnitteluun ja käyttöönottoon kyllä.

- Uusimme samalla lehden nettisivut ja siirrämme arkistot uuteen tietokantaan. Tämä on kaikkiaan isotöinen projekti, mutta näin lehti saadaan nykyvaatimusten tasolle.

- Myös markkinointiin olemme satsanneet, sillä tulevaisuutta on rakennettava koko ajan, vaikka tällä hetkellä ei ole tietoa, miten kauan korona vaikuttaa ihmisten ja yritysten toimintaan. Toukokuun kampanjassamme lahjoitamme viidenneksen uusien lehtitilausten tuotosta vähävaraisille perheille Keski-Karjalassa. Olemme myös lisänneet näkyvyyttä lehden some-kanavilla.

Hyvä hetki kehittää

- Itse näen, että koronan aiheuttama pysähdys on hyvä hetki kehittää omaa toimintaa, sanoo Marko Torni. - Osa yrityksistä on pystynyt hyödyntämään koronan hiljentämää aikaa. Monet ovat tehneet koronan aikaan esimerkiksi remontteja yritystiloissa, kun asiakkaat ovat poissa. On tietysti myös yrityksiä, joiden liikevaihto on pudonnut radikaalisti koronan takia, jolloin ei luonnollisesti ole resursseja markkinointiin tai investointeihin.

- Toivottavasti nopea reagointi koronan vaikutuksiin, toiminnan kehittäminen ja toimintatapojen sopeuttaminen sekä markkinoinnin ja myynnin korostuminen auttavat meidät kriisin yli kuivin jaloin.

- On annettava iso kiitos tilaajille ja ilmoittajille, jotka ovat meistä riippumattoman tilanteen ymmärtäneet sekä viimevuotisen Postin lakon että nyt koronan tiimoilta. Lehti palautuu kaksipäiväiseksi, kunhan alueen yritysten ja muiden toimijoiden tilanne helpottaa ja ilmoittajat palaavat.

Teksti: Suvi Spoof, 27.5.2020
Kuva: Koti-Karjala