Murupolku

Käsidesillä kriisin yli

Käsidesillä kriisin yli

Yrittäjä Moritz Wüstenberg kävelee täpötäydessä varastossaan, jossa pullolaatikot odottavat parempia aikoja. Kiteeläisen ginin ja vodkan myynti loppui kuin seinään koronan alkaessa jyllätä.

- Myymme tuotteemme pääasiassa laivoille, joten kysyntää ei ole, kun turistilaivat eivät seilaa, toteaa Moritz. - Myös ulkomaan kaupat ovat olleet vähissä. Alkon kanssa yhteistyö sujuu huonosti, joten korona todellakin jumiutti meidän alkoholiliiketoimintamme. Myynnistä putosi 95 %. Tässä tilanteessa on uusia asiakkuuksia oikeastaan mahdoton saada: ravintolat ovat kiinni, alkoholia ei saa Suomessa markkinoida eikä suoramyynti tai verkkokauppa onnistu. Viinan myynnillä ei tällä hetkellä todellakaan elä. Jotain uutta siis on pakko keksiä.

- Haimme ja saimme Business Finlandin kehittämistukea korona-ajan selättämiseksi. Meillä on oikeasti kyse henkiinjäämisestä, joten avustus tuli todelliseen tarpeeseen. Hankesuunnitelmassa on kaksi tavoitetta: kuinka selvitä akuutista vaiheesta ja miten selvitään pitkällä aikavälillä, kuvaa Moritz kehittämishankkeen kokonaisuutta.

Akuutti kriisi

- Meidän on jotenkin luovittava korona-ajan yli. Vaikka alkoholijuomat ovat ja tulevat jatkossakin olemaan liiketoimintamme ydin, oli keksittävä uutta. Niinpä aloitamme käsidesin valmistamisen ja pakkaamisen sadan millin suihkepulloihin. Todennäköisesti ensimmäiset tuotteet ovat kuluttajien saatavilla jo vapun tienoilla.

- Ei käsidesin valmistuksen aloittaminenkaan helppoa ole ollut. Tällä hetkellä raaka-aineista on maailmanlaajuisesti kova kilpailu, kun denaturoitu alkoholi kiinnostaa kaikkia desinfiointiaineiden valmistajia. Käsidesillä saamme pidetyä yllä liikevaihtoa, vaikka liikevoittoa siitä ei odotetakaan.

Tulevaisuus pelastettava

- Pitkän tähtäimen suunnitelmiin kuuluu erityisesti tuotekehitys. Suunnittelussa on alkoholiton tai hyvin pieniprosenttinen ginityyppinen juoma, jonka kehittämiseen menee kokeiluineen ja testauksineen aikaa. Alkoholittoman juoman markkinointi ja myynti on lupien osalta huomattavasti helpompaa, joten tätä kautta olisi saatavissa lisää liikevaihtoa alkoholijuomien rinnalle. Myös uusia alkoholijuomia on tulossa.

- Iso osa työtä koronan aikaan on ”pelastaa tulevaisuus”, mikä tarkoittaa meillä muun muassa sitä, että ylläpidetään monen vuoden aikana luotuja kansainvälisiä verkostoja ja myynti- ja jakelukanavia. Kilpailu juomamarkkinoilla on kovaa ja kisassa on pakko pysyä mukana. Emme halua menettää monen vuoden työtä kriisin aikana, vaan yhteyksiä on pidettävä koko ajan yhteistyökumppaneihimme. Korona kurittaa myös heitä, joten jää nähtäväksi, ketkä kriisistä jäävät henkiin.

- Avustuksia hakiessa kannattaa pohtia tarkkaan kehittämiskohteet ja laatia toteuttamiskelpoinen hankesuunnitelma, sanoo Moritz vinkkinä muille yrittäjille. – Ilmaistahan tämä raha ei ole, vaan omarahoitusta tarvitaan ja hankkeen tuloksista on raportoitava rahoittajalle. Takaisinperintään ei varmaan ole vara yhdelläkään yrityksellä.

- Myös omasta päänupista kannattaa pitää huolta, jottei korona vie mielenterveyttä. Itsellä liikunta ja lukeminen vapauttavat ajatuksia pois yrityksen haasteista.
--
Kiteeläinen Northern Lights Spirits Oy valmistaa giniä, vodkaa ja rommia Kalevala-tuotemerkillä. Yritys työllistää kaksi henkilöä. Yrityksen hallituksen puheenjohtajana toimii FT, DI Moritz Wüstenberg. Yrityksen liikevaihto oli viimeisen tilinpäätöksen mukaan 221 000 euroa. Business Finlandilta saatiin kehittämisavustus 78 000 euron hankkeeseen, josta tuen osuus on 80 %.

Teksti: Suvi Spoof
Kuva: Northern Lights Spirits Oy